Kastrering av katt

Kastrering av hann- og hunnkatter er et rutineinngrep som utføres daglig hos veterinærer. Veterinæren foretar en helsekontroll i forkant for å vurdere at dyret er friskt med tanke på narkose og inngrep.

Det er mange gode grunner til å kastrere katter utover det forebyggende dyrehelsearbeidet.

Hos hannkattene vil det forhindre markeringsbehov, slåssing og rømming.

Hos hunnkattene unngår du blant annet uønsket drektighet, livmorbetennelse, cyster på eggstokkene og endret adferd under løpetid. Hos hunnkatter reduserer det også risikoen for å utvikle jursvulster.

Både hann- og hunnkatter kan kastreres fra de er omtrent fem måneder gamle, men ofte venter vi til de er seks måneder. Vekten bør være over to kilo.

Det er lurt å ID-merke katten din samtidig med kastrering hvis dette ikke er gjort av oppdretter. Dersom katten ikke er vaksinert tidligere, kan første vaksinen tas på kontrollen etter operasjonen.

Hos hannkattene opereres testiklene bort under narkose og overvåkning av anestesien. Smertelindring gis også i dagene etter inngrepet. Sårene hos
hannkatten er små og det trengs ikke sys. Katten kan reise hjem samme dag. Den første postoperative kontrollen er inkludert i prisen.

Hos hunnkatten kan kastreringen/steriliseringen gjøres på flere måter; via snitt i buklinjen, eller via flanke. Hos oss utføres dette via buklinjen. Katten er i full narkose og overvåkes nøye av dyrepleier med moderne utstyr. Eggstokker, eggledere og (oftest) livmor opereres bort, og bukhinne og huden sys igjen. Vi bruker å sy med «innvendige» sting som legges under huden, slik at det ikke er behov for å fjerne stingene. Smertelindring gis også i dagene etter inngrepet.

Katten kan reise hjem samme dag.

Du vil få muntlig informasjon om hvordan du skal forholde deg og forberede til operasjon, slik som at katten grunnet narkosen ikke skal spise inntil seks timer før operasjonen. Vann kan den drikke inntil morgenen før operasjon.

Du vil også få et skriv med hjem etter operasjonen med informasjon om kragebruk (ikke slikke på såret) eller body, smertelindring og hva du skal være obs på. Katten bør holdes inne de første dagene etter operasjon for å unngå komplikasjoner.

Mulige bivirkninger ved kastrering:

Ved kastrering øker sjansen for overvekt. Dette kan igjen føre til diabetes og endret adferd.

Det er derfor utviklet ulike fôrtyper til katter som er kastrert.