Røntgen/ultralyd/tannrøntgen

Vi har digitalt røntgenutstyr som gir høy bildekvalitet, og som hjelper veterinær og dyrepleier å avdekke ulike lidelser og sykdommer i bløtvev og
skjelett. Ofte finner man også årsaken til helseproblemet eller sykdommen, eksempelvis ved fremmedlegemer i mage-tarm.

Våre veterinærer er HD/AD-sertifisert gjennom eget kurs hvor bildene sendes til avlesning hos Norsk Kennelklubb.

Hunden får beroligende eller sover under røntgenprosedyren, og før HD/ADrøntgenbilder blir tatt, gjøres det en klinisk helsesjekk.

Ultralyd

Ultralyd kan brukes for å undersøke de fleste av kroppens organer (men egner seg ikke godt til lunger og skjelett). Sykdomstilstander der ultralyd er et godt diagnostisk hjelpemiddel er blant annet ved livmorbetennelser, svulster i bukorganer, urinstein og cyster i nyrer. For å få god kontakt med vev- og ultralydproben, må man som oftest barbere bort pelsen i området som skal undersøkes.

Ved fosterdiagnostikk kan drektighet fastslås ved hjelp av ultralyd med sikkerhet tidligst 28 dager ut i drektigheten. Vi har nytt moderne ultralydapparat som ofte blir brukt.

Tenner, tannrøntgen, tannrens og tannbehandling

Det kan være utfordrende å oppdage smerte eller tannsykdom hos dyret ditt. Tannsykdommer hos hund og katt er svært vanlig og dyret kan ha fremskreden tannsykdom uten at dyret viser symptomer.

Det viser seg at hos voksne katter har rundt 80 prosent en eller annen form forb tannproblem. Noen av disse er svært smertefulle.

Det viser seg at også 80 prosent av hunder over tre år har en lidelse eller form for betennelse i tannkjøttet.
V
anlige lidelser i munnhulen er tannstein, betennelser i tannkjøttet, brukne eller skadete tenner og bittfeil.

Både hunder og katter har melketenner som skal felles. I noen tilfeller (oftest hos små raser) felles ikke alltid disse som de skal, og vil ofte trenge hjelp til å få disse ut via tanntrekk. Hvis ikke dette blir gjort, kan dette medføre bittfeil og skade på blivende tenner.

Vi anbefaler en ekstra tannundersøkelse når hunden er rundt seks måneder for å se at tannfellingen har gått bra. Vi har eget digitalt tannrøntgen for å kunne undersøke hele munnen og tannrøttene til hund og katt. Røntgen av munnhulen er et viktig redskap da det kan avdekke sykdom og skader under tannkjøttet som ikke er synlig for det blotte øyet.

Fjerning av tannstein gjøres ved hjelp av ultralyd. Deretter poleres tennene for å forhindre nytt belegg. Enkelte ganger finner man syke og løse tenner som må trekkes. All behandling gjøres i narkose med intubering og overvåkning.

Følg med på Kampanjeprisene på Fornebu Dyreklinikk vedrørende tannundersøkelse med røntgen og fjerning av tannstein.

Grundige kliniske undersøkelser, ulike prøver, analyser og spesialiserte diagnostiske hjelpemidler gjør at tilpasset utredning og plan for behandling kan komme raskt i gang.